Ida Lupino, davant i darrere la càmera

Programa organitzat amb la Filmoteca de Catalunya

Del 9 de febrer al 23 de març 2018

A la Filmoteca de Catalunya
Plaça Salvador Seguí, 1-9 (Barcelona)

9 de febrer | 20:15       17 de febrer | 22:00

The Hitch-Hiker (El autoestopista)
Ida Lupino, EUA, 1953 (71′). Projecció en DCP.

Anant cap a Mèxic dos homes recullen amb el seu cotxe un autoestopista psicòpata. Basat en un fet real, i considerat el primer film noir dirigit per una dona, The Hitch-Hiker, pel·lícula dirigida per Ida Lupino, esdevé un exercici d’estil impecable en el qual la posada en escena de la paranoia rivalitza amb les aconseguides a l’època per Nicholas Ray o Joseph Losey.

Sessió 9 de febrer: taula rodona amb Maria Adell, Violeta Kovacsics, Marta Nieto i Esteve Riambau.
| vegeu la presentació aquí|

10 de febrer | 22:00       11 de febrer | 19:30

 

High Sierra (El último refugio)
Raoul Walsh, EUA, 1941 (71′). Projecció en 35 mm.

Tot just sortit de la presó, un gàngster somnia en un cop que serà l’últim i definitiu. Acabarà perseguit i acorralat per la policia a les muntanyes. Amb un guió signat per John Huston i W. R. Burnett (provinent d’una novel·la d’aquest últim), el film va aportar nous components als aspectes més convencionals del cinema negre. El film també va significar el primer gran paper per a Bogart.

13 de febrer | 21:30      18 de febrer | 19:30

 

Never Fear (Mai no tinguis por)
Ida LupinoEUA, 1949 (82′). Projecció en 35 mm.

Una ballarina que acaba de casar-se té davant seu un futur professional brillant. Tanmateix, la seva carrera es veu amenaçada quan li diagnostiquen poliomielitis. La primera pel·lícula en la qual Ida Lupino apareix acreditada com a directora va ser produïda per ella mateixa i el seu marit, Collier Young, amb The Filmmakers. El tema del film (també anomenat The Young Lovers) té un tractament documental derivat del rerafons autobiogràfic de la mateixa directora.

16 de febrer | 19:30      22 de febrer | 21:30

 

The Bigamist (El bígam)
Ida Lupino, 1953 (83′).

Un comerciant casat amb una dona rica de Los Angeles s’uneix en matrimoni amb una cambrera de San Francisco quan ella li anuncia el seu embaràs. Enfrontat a aquesta situació extrema, el bígam s’esforçarà a intentar ocultar la seva doble vida a les dones que estima. Lupino, una de les millors cineastes que ha donat Hollywood, fon el thriller amb el melodrama en un enfocament nou de la bigàmia que esdevé una visió excepcionalment pessimista del matrimoni i la vida domèstica, alhora que surt del retrat convencional que els dos gèneres han donat de les dones.

24 de febrer | 19:00     20 de març | 20:00

While the City Sleeps (Mientras Nueva York duerme)
Fritz Lang, EUA, 1956 (100′).

Tres periodistes lluiten amb totes les seves forces per aconseguir el càrrec d’editor en cap de The Sentinel, un diari influent de Nova York. El propietari ofereix el lloc al candidat que descobreixi un assassí psicòpata que terroritza la ciutat. És una lluita a mort on tot s’hi val.

25 de febrer | 21:30     27 de febrer | 21:30

 

Private Hell 36 (Infern privat 36)
Don Siegel, EUA, 1954 (80′). Projecció en 16mm.

Dos policies encarregats de recuperar el botí d’un important robatori acaben per caure en la temptació d’aprofitar-se’n i amaguen una certa quantitat. Ida Lupino, que s’autodefinia com la Don Siegel de la sèrie B, va protagonitzar i produir aquest thriller dirigit pel seu homòleg masculí. La trajectòria de The Filmmakers va finalitzar després del fracàs a taquilla d’aquest film, però l’ambigüitat moral del servidor de la llei va ser una font d’inspiració per al cinema negre.

03 de març | 22:00     07 de març | 18:30

 

Not Wanted
Ida Lupino, Elmer Clifton. EUA, 1948 (81′).

La primera producció de The Filmmakers està protagonitzada per una adolescent que es queda embarassada, i ja traça les directrius del cinema de la realitzadora: històries intimistes, de baix pressupost i amb exteriors reals, inspirades en fets verídics i a contrapèl del glamur i l’acriticisme de Hollywood.

10 de març | 22:00     11 de març | 16:30

 

Hard, fast and beautiful
Ida Lupino, EUA, 1951 (78′). Projecció en 16 mm.

Una tennista es debat entre acomplir els desitjos de la seva mare, que vol que triomfi en el món de l’esport, i el somni de viure al costat de l’home que estima.

L’actriu Sally Forrest, en la tercera col·laboració amb Lupino, repeteix el perfil d’una noia desposseïda de si mateixa i que ha d’aprendre a superar la seva passivitat i el pànic enfront del desig.

21 de març | 21:30     23 de març | 19:30

 

Outrage
Ida Lupino, EUA, 1950 (75′). Projecció en 35 mm.

El segon film —després de ‘Johnny Belinda’, de Jean Negulesco— a fer d’una violació la trama principal. Lupino tracta de manera valenta, i amb una mestria enlluernadora, aquest tema tabú a la seva època i incideix en el trauma psicològic de la víctima però també en la covardia d’una societat puritana, sexista i incapaç d’encarar responsablement els maltractaments a les dones. En el seu tercer film Lupino assoleix la serenor dels grans mestres tot mostrant una maduresa sorprenent. El film, encarregat per Howard Hughes, va desconcertar un públic gens acostumat a històries d’aquesta mena i va ser un fracàs comercial.