“Com és possible que no hagi sentit a parlar mai d’ella? És una de les més grans pioneres de la indústria cinematogràfica i està a l’alçada dels germans Lumière, de Léon Gaumont, de Georges Méliès… Pel que ara sé, Alice Guy va ser la primera directora de cinema i potser fins i tot la primera cineasta de cinema narratiu de la història!”

Jodie Foster

Actriu, directora i productora

Be natural: the untold story of Alice Guy-Blaché 

Pamela B. Green. Estats Units, 2018.120′. VOSC.

“Be Natural” (sigues natural) és l’epigrama que presidia la Solax Company, els estudis de cinema que Alice Guy va fundar als Estats Units. Tota una declaració de principis sobre la seva concepció de la tasca cinematogràfica. Un treball d’arxiu exhaustiu al voltant de la figura d’Alice Guy, que vol respondre a la pregunta que tothom es fa quan sent parlar d’aquesta pionera per primera vegada: com és que no sabia res d’ella? Be Natural rescata i reivindica imatges inèdites del seu treball precursor en l’àmbit de la producció, la direcció, la sonorització i l’acoloriment de films i incorpora també opinions d’historiadores i historiadors del cinema, teòriques i professionals de tots els àmbits que reivindiquen la vàlua incontestable del seu treball.

Comentari de la directora
“Els llistats que se solen fer dels primers directors de cinema poden variar, però extranyament inclouen la figura d’Alice Guy Blaché, que el 1896 realitza un dels primers films narratius de la història. […] No ens hauriem d’oblidar mai d’Alice ni de la seva obra, i és per això que he decidit dedicar els darrers vuit anys a fer aquest film. […] Be Natural és la celebració d’una dona que era present a l’inici de la història de la imatge en moviment i que va protagonitzar la innovació tècnica i narrativa que permetria el desenvolupament de la indústria de l’entreteniment que coneixem avui en dia.

Vaig sentir que era ara, més que mai, el moment adequat per treure a la llum la història d’aquesta cineasta pionera, atesa l’actual centralitat de les converses al voltant dels drets de les dones. La meva esperança és que aquest film contribueixi a mostrar la necessitat de reconèixer les aportacions de les dones al cinema. Si els i les cineastes contemporanis haguessin conegut la feina d’Alice, com de diferent seria ara el panorama cinematogràfic en termes creatius i d’indústria?”

Festivals (selecció)
Festival de Cannes (2018)
New York Film Festival (2018)