Chantal Akerman, un record

Març 2016

Amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya

 Saute ma ville, Chantal Akerman

Bèlgica, 1968, 13′, VOSE.

Primer treball cinematogràfic de Chantal Akerman, en què explora un dels camins posteriorment més transitats per la seva filmografia, com és el sentit de l’ordre i l’aparició del desordre en els cossos i els espais travessats pels desitjos.

Projeccions els dies:
Dijous 17, 21:30h
Divendres 25, 21:30

La chambre, Chantal Akerman

Bèlgica, 1972. 11’.

Pel·lícula rodada en pla seqüència en la qual la cineasta mostra el seu espai íntim. La càmera gira sobre el seu propi eix amb un ritme tranquil, tot mostrant i embellint objectes quotidians ja gastats per l’ús. Akerman presenta l’habitació com un museu on, gràcies a la seva forma de filmar els espais, els objectes, l’ambient i la llum, estableix paral·lelismes amb diversos moviments artístics de tots els temps, des dels gèneres clàssics fins l’abstracció i els ready-mades. El film esdevé una mena d’autoretrat, tant pel que mostra com per la forma personal de mostrar-ho.

Projeccions els dies:
 Dijous 17, 21:30h
Diumenge 25, 21:30h

 Je, tu, il, elle, Chantal Akerman

Bèlgica, 1974. 86’.

A la seva habitació, una noia es descriu a si mateixa. Així passa alguns dies. Desconcertada, repeteix gestos quotidians: escriu una carta, es despulla, es contempla al mirall, camina, dorm, s’aixeca. A la carretera, fent autoestop, un camioner li parla de la seva relació amb les dones, del desig o de l’absència. Ella l’escolta fascinada. A casa de la seva amiga, poc després, les dues noies s’estimen, primer ferotgement, després amb tendresa. El film és una exploració plena d’audàcia sobre el temps, la paraula, l’espai, l’espera d’un moviment o d’una acció, la presencia d’un cos i el desig.

Projeccions els dies:
Dijous 17, 21:30h
Diumenge 25, 21:30h

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, Chantal Akerman

Bèlgica, 1975. 200’.

Aquest film de més de tres hores és una de les obres més expícitament reivindicatives i polèmiques pel que fa a la representació de les dones en el cinema. Conjuga d’una manera minimalista, sense moviments de càmera, poc so i plans fixos, els gestos mecànics d’una mestressa de casa, en un magistral exercici de representació de l’alienació del treball domèstic i de descripció de l’ocupació del temps i de l’espai en un context quotidià. Jeanne Dielman… va ser considerat un film abanderat de la causa feminista i ha estat també objecte de culte per la crítica, sobretot pel que fa a la seva posada en escena.

Projeccions els dies:
Dimecres 9, 18:30h
Divendres 18, 19:00h

Golden Eighties, Chantal Akerman

Bèlgica, 1986. 96’.

És el primer film que la realitzadora roda enterament en un estudi a París, on es reprodueix l’interior d’una galeria comercial. Travessat d’una subtil ironia, ens parla d’un món de llocs comuns escrit en clau de musical amb pinzellades de teatre grec. El paper del cor anuncia la naturalesa de les accions que es produiran tot oferint un contrapunt que de vegades condueix a la catarsi.

Projeccions els dies:
Dimarts 1, 20:30h
Divendres 4, 21:30h

Un jour Pina m’a demandé, Chantal Akerman

Bèlgica-França, 1983. 57’.

L’encàrrec que la coreògrafa i ballarina Pina Bausch va fer a Chantal Akerman és el punt d’arrencada d’aquest documental que posa en sintonia la similitud entre el treball de l’una i de l’altra. L’atenció al detall gestual, la reflexió sobre l’esdevenir dels fluxos corporals, les màscares, la socialització i la reiteració seran espais comuns d’ambdues propostes de representació. El film bascula entre la descripció del món de la coreògrafa per part de la cineasta i la reflexió sobre la seva pròpia proposta de participació com a observadora.

Projeccions els dies:
Dijous 3, 17:00h

Portrait d’une jeune fille de la fin des années 60 à Bruxelles, Chantal Akerman

França, 1994, 59’.

Aquest film forma part d’una sèrie titulada “Tots els nois i noies de la seva edat” que recull els punts de vista de nou cineastes sobre l’adolescència i la música al llarg de trenta anys. Chantal Akerman explica la història d’una noia de 15 anys que, un dimecres d’abril de 1968, decideix no tornar a posar els peus a l’institut. Per matar el temps, va al cinema i es deixa acaronar el genoll pel seu veí de butaca, Paul, un jove que acaba de desertar del servei militar. En sortir, busquen un lloc on fer l’amor. Per a ella és el primer cop. A la tarda, Michèle es troba en una festa amb la seva millor amiga, Danielle, i li explica la seva experiència. Quan marxen, Michèle mostra de lluny a Danielle la silueta d’en Paul i li xiuxiueja a cau d’orella: “Ves-hi de part meva, és per a tu, és l’home de la teva vida. Me n’he adonat de seguida”.

Projeccions els dies:
Dijous 3, 17:00h

Là-bas, Chantal Akerman

Bèlgica-França, 2006, 79′. VOSE

Allà baix, a Tel Aviv, en un apartament molt a prop del mar, Chantal Akerman tracta de donar forma a la seva estada a la ciutat, a l’apartament que li han deixat, als seus pensaments i als records de la seva infantesa, al seu malestar, a l’atemptat que no va poder sentir perquè dormia… Retorna l’ordre, les coses tomen al seu lloc…, això semblava cada cop que la tia Ruth tornava de les sessions d’electroxocs… Quin lloc és? Que donen a veure les imatges? Quines són les seves possibilitats? Com transformar mirar en visió?

Projeccions els dies:
Dimecres 16, 21:30h
Diumenge 27, 16:30h

De l’autre côté, Chantal Akerman

França, 2002, 99’.

Retornant a l’escriptura cinematogràfica que ja havia desenvolupat a D’Est i Sud, Chantal Akerman situa ara la seva càmera en un espai de conflicte i tensió com és la frontera entre Mèxic i Estats Units, escenari del trànsit constant de població que, empesa per la precarietat de les condicions de vida i fascinada pel somni americà, esta disposada a assumir tots els riscos per accedir a la suposada opulència del país veí. Aquesta frontera, recorreguda per la mirada estrangera d’Akerman, es converteix en una imaginària terra de ningú on la directora construeix un discurs de l‘exclusió mentre observa la concatenació amb que, en aquesta situació, es generen també altres fronteres, altres línies de demarcació.

Projeccions els dies:
Dimarts 8, 17:00h

 No home movie, Chantal Akerman

Bèlgica, 2015, 115’.

No home Movie (2015) és l’últim film que Chantal Akerman dirigeix. El film és un retrat de la seva mare, Natalia Akerman, una jueva polonesa que, a finals dels anys 30, es trasllada a Bèlgica. Chantal torna a casa de la seva mare (que esdevé tot el contrari a una llar familiar quan aquesta mor: una no-home), per mostrar les darreres setmanes de vida de qui ha estat la figura definitiva de la seva filmografia i que, com Jeanne Dielman, viu aliena al món en un apartament a Brussel·les. La cineasta sembla descobrir, al llarg del film, la contundència amb la qual aquella dona, la seva procedència, la seva religió i la seva història, van ser cabdals en la seva visió sobre el món i el cinema.

Projeccions els dies:
Divendres 11, 19:00h
Diumenge 20, 16:30h

 

 març de 2016

Entrada única: 4€ Tarifa reduïda: 3€ Abonament 10 sessions: 20€

Filmoteca de Catalunya