Chircales 

Marta Rodríguez i Jorge Silva, Colòmbia, 1966-1971. 42’. Còpia restaurada per l’Arsenal Institut für film und videokunst (Berlín).

Chircales és el nom que rep la zona al sud de la ciutat de Bogotà on els i les obreres elaboren maons de manera artesanal. El documental, inspirat pel pensament marxista, registra la vida de la família Castañeda durant cinc anys i mostra el règim d’explotació al que està sotmesa per part dels terratinents.

 

Festivals (selecció):
1972 Premi “Paloma de Oro” Millor film Festival Internacional de Cinema
de Leipzig (Alemanya)
Premi “Fiprecsi” Millor film Federació Internacional de la Crítica cinematográfica.
Millor documental colombià, Muestra Internacional de Cine sobre la problemática social y urbana de Bogotà (Colòmbia)
1973 “Grand Prix” Festival Internacional de Tampere (Finlàndia)
Premi “Evangelishenfilmcentrums” Festival Internacional de Cinema d’Oberhausen (Alemanya)
Menció del “Katolishen Filmarbeit” Oberhausen (Alemaya)
1976 Primer premi Festival de Cine Educativo (Mèxic)

“En aquest documental apliquem com a marc metodològic l’observació participant, mètode de treball que suposa que el cineasta s’integri a la comunitat, sigui acceptat per ella i es converteixi en un membre més de la família triada per a realitzar el documental. Des d’aquest punt, vam compartir cinc anys la vida amb la família Castañeda, fabricadors de maons. Durant aquests cinc anys de realització explorem una metodologia per al cinema documental en condicions de violència política. Als anys seixanta i setanta no existien a Colòmbia escoles de cinema, ni cases productores de documentals, les úniques eines que posseíem eren una càmera i una gravadora amb les quals es va aconseguir mostrar la poesia, la violència i l’explotació de la família Castañeda”.

 

Marta Rodríguez