Contacte distribució: jasmina@bocalupofilms.com
Tot i estar recuperant una de les parts més fosques i trepidants de la història des d’un punt de vista privilegiat, Landscapes of Resistance destaca per ser un film esperançador. Ana Vujanovic (guionista) i Marta Popidova (directora) aconsegueixen la seva missió de crear un monument digne de la seva camaraderia.
Cathy Brennan

BFI

Pejzaži Otpora/ Landscapes of Resistance

Marta Popivoda, Sèrbia – Alemanya – França, 2021, 96’, VOSE.
Estrena a Catalunya

Landscapes of Resistance recupera la memòria de Sonja Vujanovic, de noranta-set anys, lluitadora antifeixista, membre militant dels partisans iugoslaus i una de les líders del moviment de resistència a Auschwitz. Amb la veu en off de la mateixa protagonista, l’espectador és transportat als seus records de la guerra: la gent, els coneguts, els desconeguts, els petits detalls de les seves relacions, com s’organitzaven per sobreviure, per continuar vivint enmig de l’horror. Mentre sentim la seva veu, la càmera viatja a llocs on la història hauria pogut ocórrer. El paisatge absorbeix la veu de Sonja: herba i arbres, una esquerda a la paret, pissarres d’un vell rafal de granja, un toll d’aigua, cérvols pasturant a la llunyania, fins i tot la xemeneia que encara està dreta. Una proposta fílmica allunyada i contraposada a les narratives androcèntriques dels herois i de les guerres com espais de conquesta. Una aposta per pensar i practicar la resistència.

Festivales (selección)
Rotterdam International Film Festival (Países Bajos, 2021)
BFI London Film Festival (Reino Unido, 2021)
Doclisboa – International Film Festival (Portugal, 2021)
Zinebi – Festival Internacional de Cine Documental y Cortometraje de Bilbao (Estado español, 2021)
Existeix la qüestió d’intentar identificar com les dones recorden la guerra. En el cas de la Sonja, veiem que el que ella recorda més és la gent –molta gent va ser part del seu viatge. Aquests detalls no són heroics o històrics; com la gent es relacionava entre sí, com s’organitzaven per sobreviure el terror de la guerra… Aquests detalls que són el que considero la part femenina de la guerra, els detalls del dia a dia i que no es troben en els llibres d’història, on hi ha només la visió masculina, patriarcal i dominant.
Marta Popidova