The Intruder

Natalie Bookchin, Estats Units, 1999. 12’.
Contacte: bookchin@gmail.com

“No és un joc tot i que la seva aparença porti a pensar-ho. Els punts (d’haver-ne) no ens ajudaran a salvar el personatge femení (que no protagonista) de la història de Borges La Intrusa, sobre la qual es construeix aquesta obra. La Intrusa de Bookchin és una relectura ciber i feminista d’un dels molts relats amb trames masclistes i de violència vers les dones integrades subliminalment (com a la vida) en el tripijoc d’un conte. Només una apropiació descontextualitzadora permet veure amb ulls de sorpresa el que ja està normalitzat mitjançant la violència estructural o legitimat per la ficció. La Intrusa narra la història de dos germans que desitgen la mateixa dona i busquen una manera de compartir-la (fent-la la seva mestressa, la seva amant, sortejant-la, venent-la…) sense que l’enfrontament suposi sinó l’apropament del sentiment de pertinença que tots dos tenen cap a la noia. The Intruder escenifica la història, entre la representació i la producció, a partir de senzills i ja històrics (per pioners) videojocs, on el rol que adquiriran els tres personatges no planteja cap negociació: si els germans són vaquers que es disparen, la dona serà la recompensa; si juguen, ella serà la pilota; si demarquen un territori, ella serà el “camp de batalla”; si tots dos apunten amb un arma des d’un helicòpter, ella serà la presa…”.

Remedios Zafra