Sara Gómez: Curtmetratges II

Dijous 30 de maig i diumenge 2 de juny

Organitzada juntament amb la Filmoteca de Catalunya

< Retrospectiva a Sara Gómez 2024

En aquestes peces realitzades entre finals dels anys seixanta i principis de la dècada dels setanta la cineasta cubana s’interessa per la nova societat sorgida després de la revolució acostant-se a les assemblees populars, els moviments juvenils i les iniciatives de renovació pedagògica.

Una isla para Miguel

Sara Gómez, Cuba, 1968, 22’, VE

Com a continuació de En la otra isla, la realitzadora s’endinsa en les dinàmiques i mètodes de motivació i aprenentatge que s’apliquen a isla de Pinos, així com en els referents ideològics que els inspiren. Recull moments significatius del treball col·laboratiu i les assemblees, així com els testimonis de la família de Miguel, que il·lustren el context social de l’alumnat que, com ell, forma part d’aquesta institució.

 

 

Isla del tesoro

Sara Gómez, Cuba, 1969, 10’, VE

Sara Gómez ofereix la seva visió sobre el procés de construcció de la nova societat sorgida de la Revolució i incideix en la importància de la implicació de la joventut en aquest procés. Aquesta peça utilitza com a metàfora la producció intensiva d’aranges —etiquetades com a “Isla del tesoro, producto de Cuba”— destinades a l’exportació, que es contraposa a la llibertat assolida amb l’amnistia política de 1955.

 

Poder popular

Sara Gómez, Cuba, 1970, 9’, VE

Les assemblees populars constituïdes com a estructures bàsiques del nou sistema polític sorgit de la Revolució són el motiu d’interès d’aquest film. A Poder Popular, Sara Gómez il·lustra els moments fundacionals de les estructures d’organització política de la nació i prefigura el seu interès per fer visible el lideratge de les dones com a agents de transformació, interès que reprendrà en el futur i que desenvoluparà amb més extensió a De cierta manera (1977).

Un documental a propósito del tránsito

Sara Gómez, Cuba, 1971, 17’, VE

El que podria ser vist simplement com un documental corporatiu per divulgar la nova normativa sobre la circulació viària i fer sensibilització social sobre el tema es revela també com un exemple de la pedagogia social desenvolupada per l’estat de cara a afavorir el dia a dia de la vida col·lectiva.

De bateyes

Sara Gómez, Cuba, 1971, 20’, VE

Relat històric sobre els bateyes, conjunt d’habitatges i instal·lacions de les colònies sucreres. Aquesta peça descriu les situacions d’explotació laboral, les pràctiques extractives de les societats propietàries, els països de procedència dels esclaus i el paper de la immigració com a mà d’obra. El film inclou el testimoni del fill d’una esclava africana i un conte tradicional com a fonts documentals de primera mà.

Contacte de distribució: Ana Isabel (ana.isabel@audiovisuales.icaic.cu)

Filmoteca de Catalunya
Plaça de Salvador Seguí, 1-9. Barcelona
Metro L2, L3 Autobusos 21 / 59 / 88 / 91 / D20 / D50 / H14 / V11 / V13