María Ruido (Xinzo de Limia, 1967) és una artista visual, investigadora, productora cultural i actualment professora en el Departament de Disseny i Imatge de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. A partir del seu treball visual, la directora ha revisat material d’arxiu per a investigar sobre laforça de treball en el sistema capitalista i la relació de memòria i història. En aquest sentit ha realitzat projectes com Plan Rosebud 1: La escena del crimen y Plan Rosebud 2: Convocando a los fantasmas (2008) centrats en la memòria històrica i el procés de transició a Espanya construït com una ficció de pacte entre elits. Aquest projecte va ser guardonat amb el premi al millor documental internacional al 47è Festival de Cinema Independent de Nova York. Altres de les seves peces més destacades són: Ficciones anfibias (2003) una investigació sobre els efectes de les noves condicions de producció en les treballadores ubicades al cinturó industrial de Barcelona; Zona Franca: del muelle de carga al call center (2009) que investiga l’antiga zona industrial de Barcelona i la seva transició a un nou espai de capitalisme logístic, i el seu últim projecte, Mater Amatísima (2017),una peça sobre els imaginaris creats al voltant del cos femení entès com obligatòriament reproductiu en una societat canviant.